Всесвітній день пам’яті жертв дорожніх аварій – 21 листопада 2010 року
На виконання резолюції Генеральної Асамблеї ООН щодо попередження дорожньо-транспортного травматизму кожну третю неділю листопаду в світі відмічають день пам’яті жертв дорожніх аварій. В результаті дорожньо-транспортнихпригод щорічно в світі гинуть більше 1,3 млн. осіб, до 50 млн. – отримують травми та стають інвалідами. Половину всіх жертв складають представники уразливих груп — пішоходи, велосипедисти і мотоциклісти. Якщо в багатьох країнах з високим рівнем прибутків показники смертності в результаті дорожньо-транспортних пригод за останні десятиріччя стабілізувались або знизились, то в більшості регіонів світу, як показують результати досліджень, кількість випадків смерті зростає. Безпеку на дорогах часто розглядають як суто транспортне питання, а не як проблему охорони громадського здоров’я, випадки дорожньо-транспортного травматизму відносять до нещасних і немовби невідворотних, приділяють їх попередженню менше уваги, ніж лікуванню та профілактиці хвороб. Але насправді більшості дорожніх травм можна було б уникнути.
Генеральна Асамблея ООН навесні цього року проголосила перше «Десятиріччя боротьби за безпеку на шляхах протягом 2011-2020 років», метою якого є зниження кількості випадків смертей та травмувань внаслідок дорожньо-транспортних пригод в усьому світі. Країни за цей період мають позбутись п’яти головних факторів ризику, таких як невикористання ременів безпеки та дитячих утримуючих пристосувань, захисних шоломів, вживання алкоголю водіями транспортних засобів, перевищення швидкості, відсутність належної шляхової інфраструктури. Особливу увагу належить приділити потребам найбільш уразливих груп учасників дорожнього руху.
Витрати країн у зв’язку з ДТП становлять близько 4% від їх валового національного продукту. Вірогідність смерті під час ДТП можливо знизити при правильному використанні ременів безпеки — на 60%, при обов’язковому використанні спеціальних сидінь для дітей — на 35%. Шоломи дозволяють уникнути смертельних і тяжких травм голови на 45%. Виконання законів, регулюючих вживання водіями алкогольних напоїв, дає змогу зменшити кількість ДТП з цієї причини на 20%. При зниженні середньої швидкості руху на 1 км/годину аварій стає на 2% менше. Впровадження простих і низькозатратних інженерних заходів на шляхах дозволяє врятувати від загибелі тисячі людей.
Починаючи з 2008 року ситуація з дорожньо-транспортним травматизмом в Києві поліпшується. За участю дітей протягом 9 місяців трьох останніх років сталося в абсолютних цифрах 188, 167 та 131 ДТП, травмовано 287, 184 та 137 осіб, відповідно. З вини дітей кількість ДТП по роках: 56, 38, 27. Така ж динаміка і серед травмованих. Випадки загибелі дітей поодинокі, в цьому році — не відмічені. Нещастя відбуваються головним чином з вини водіїв, часто на пішохідних переходах, у дворах. Цифри статистики не можуть передати страждань та економічних втрат значно більшого числа людей, які стикнулись з проблемою травматизму в своїх сім’ях, дружньому колі, на роботі. Всі учасники дорожнього руху мають дотримуватись правил поводження на дорогах, вчити цьому дітей, використовувати захисні пристрої. «Декада боротьби за безпеку на шляхах протягом 2011-2020 років» передбачає заходи покращення екстреної травматологічної допомоги, оновлення стандартів безпеки шляхів і транспортних засобів, покращення управління рухом в цілому. Доцільно в переддень Всесвітнього дня жертв дорожніх аварій нагадати, що в місті Києві введені нові правила виклику медичної допомоги. Жодних негативних наслідків для населення від таких змін не буде. Навпаки, нова система правил дозволить покращити якість обслуговування пацієнтів: оператор, який діє на службі «103» чітко спрямує виклик в залежності від потреби постраждалого чи хворого: у невідкладну або швидку медичну допомогу, на дільничного лікаря чи до психіатричної допомоги. Тобто система впорядковується для оперативного і раціонального використання ресурсу медичної галузі столиці. Згідно з правилами, лікар-терапевт після виклику має прийти до хворого протягом робочого дня, невідкладна допомога — надана впродовж однієї години, бригада швидкої допомоги має приїхати за 10-15 хвилин. Оператори служби «103», які є досвідченими медичними працівниками, несуть відповідальність за направлення виклику тій чи іншій службі, всі їх розмови записуються на спеціальний комп’ютер Важливо, що нові правила захищатимуть медпрацівників від нападів, адже тільки в цьому році на бригади швидкої медичної допомоги було скоєно близько трьох десятків нападів з побиттям та пограбуваннями. Для уникнення небезпеки оператор, який приймає виклик, буде просити надати більш детальну інформацію щодо даних пацієнта та місця його знаходження. Якщо є загроза агресії, бригада лікарів буде чекати на прибуття міліції і тільки після цього надаватиме допомогу.