Семінар для представників органів правопорядку

м. Києва 16 червня 2010 року.

для ефективної протидії тютюнокурінню

vinsentvg.jpg16 червня 2010 року за ініціативи представництва ВООЗ в Україні та Київського міського Центру здоров’я відбувся семінар для представників органів правопорядку м. Києва та волонтерів за темою «Законодавчі ініціативи та реалізація законодавства України в сфері протидії тютюнокурінню, реалізація положень «Україна вільна від тютюнокуріння». Були розглянуті питання прийняття та виконання законодавчих рішень на державному та місцевому рівнях стосовно тютюнокуріння з моменту ратифікації Україною Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ) у 2006 році.

Костянтин Красовський, який є представником у ВООЗ нашої країни з питань подолання тютюнокуріння, розповів слухачам про вплив пасивного куріння на здоров’я і принципи захисту від тютюнового диму. Поставив питання до представників правопорядку, чи люблять вони читати детективи і які якості притаманні ідеальній отруті. Відповідь: «Ідеальна отрута немає запаху, кольору, смаку». Із 4 тисяч хімічних речовин, які входять до складу тютюнового диму 85% є ідеальною отрутою. Згадайте, чому раніше брали з собою в шахту канарейку. Пташка помирала, коли концентрація непомітного для людини чадного газу перевищувала граничну і рятувала таким чином життя шахтарів. В тютюновому димі також є чадний газ. Якщо батьки курять при дітях, вони наражають їх на страшну небезпеку, адже діти, особливо маленькі, не можуть залишити приміщення і примусово вдихають отруйне повітря. Звідси хвороби, а іноді синдром раптової смерті, коли цілком здорова дитина засинає і не прокидається, таких випадків в Україні близько 200 на рік. Тютюновий дим має властивість просякати покриття приміщень, м’яких меблів. Потім такі покриття виділяють в повітря нітрозаміни – канцерогенні сполуки. Для курців від кількості сигарет залежить показник ризику для здоров’я, а вторинний тютюновий дим не має такого лінійного характеру впливу на організм, тобто безпечного рівня концентрації тютюнового диму не існує. Тютюновий дим може створювати ризики і для наступних поколінь. Шведське дослідження показало, що рак яєчок у чоловіків старше 50 років корелює з курінням їх матерів під час вагітності. Стаття 8 РКБТ фіксує дані наукових досліджень впливу тютюнового диму як причини смертності і інвалідності, тому звільнення довкілля від тютюнового диму є захистом прав людини. В Італії чітко виконується закон про заборону куріння в барах і ресторанах, відвідувачі просто встають і виходять з приміщень покурити. В Шотландії через рік після заборони куріння в громадських місцях кількість звернень до лікарень з приводу серцево-судинних захворювань знизилась на 17% і це досягнуто без додаткових лікувальних чи профілактичних заходів. Багато курців відмовляються від куріння в громадських місцях свідомо, щоб не заважати своїм димом іншим людям. Черкаси і Донецьк – міста України, де успішно впроваджуються директивні рішення щодо тютюнокуріння, тут правоохоронні органи разом з громадськими організаціями досягли певних успіхів у звільненні міського середовища від диму. Довідково: Законом України № 2899-ІV від 22.09.2005 доповнено Кодекс України про адміністративні правопорушення (КУАП) статтею 175-1, де сказано, що «Куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено Законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, тягне за собою попередження або накладання штрафу».

Отто Стойка, головний лікар Київського міського Центру здоров’я розповів про ініційовані медиками рішення Київради стосовно тютюнокуріння, заходи, спрямовані на позбавлення людей від тютюнової залежності: антитютюнові акції, роботу антитютюнового клубу, пропагандистські лекції з використанням муляжів: демонструвалась запаяна банка з 700 мл смоли – імітацією тої кількості важкого конденсату тютюнового диму, який проходить через легені курця протягом року при викурюванні пачки сигарет на день: поступове закриття просвіту артерії атеросклеротичними бляшками з наступним інфарктом чи інсультом; чемодан з муляжами різних органів людини, ушкоджених хворобами в результаті куріння, недорозвиненого плода людини, мати якого курила під час вагітності.

Геннадій Слабкий, директор Українського Інституту стратегічних досліджень МОЗ України, розповів про акцизну політику та контроль над тютюном в Україні та інших країнах. Акцизний збір – це податок на тютюнову, алкогольну продукцію, але непрямий, оскільки він включається в ціну товару і сплачується його споживачем. Для акцизного збору сума оподаткування визначається у процентному відношенні до цін реалізації. Акцизна марка – підтвердження оплати акцизного збору платником збору – суб’єктом підприємницької діяльності. Збором податків займається податкова державна служба. Тютюнові вироби без акцизних марок конфіскуються. Останній закон, який окреслив рівень акцизного збору був прийнятий у 2009 році. 11 травня 2010 року в першому читанні Верховна рада розглянула відповідний новий Закон, імовірне підвищення цін на тютюн в разі його затвердження складе 37%. Стратегія України в галузі акцизної політики спрямована на підвищення ставки акцизного збору до рівня Євросоюзу, який поставив за мету довести податок на роздрібну ціну до 57%. В різних країнах Євросоюзу відрізняється розмір акцизного податку: найвищий — в Словаків, найнижчий — в Швеції. В Україні він складає 25,2%. Ціни на пачку сигарет мають великі відмінності: у Великобританії – 8 євро, Литві – 1,1 євро, в Україні – 0,32 євро. Торгівля безакційними тютюновими виробами з рук на вулицях має бути припинена у відповідності з законодавством. К.Красовський поставив питання, чи складав хтось з присутніх протокол за подібне порушення по статті 156, частина 3 Кодексу України про адміністративні правопорушення, серед присутніх таких не було.

Сергій Гончар, координатор ініціатив громадської організації «За вільну від тютюнового диму Україну», розповів про роль громадських організацій в контролі над тютюном. По-перше, законодавча роль. В Черкасах на засіданні круглого столу за участю мера міста, зацікавлених державних та громадських організацій були визначені громадські місця, де заборонено куріння, що було закріплено рішенням міської ради. По-друге, контролююча роль. Громадські формування (колишні народні дружини) можуть бути уповноважені штрафувати порушників нарівні з працівниками органів внутрішніх справ. Така роль може бути надана їм спеціальним соціальним замовленням, частина коштів за складання протоколів – повертатись організації. Довідково: Закон України № 2899-ІV надає право складати протоколи про адміністративні правопорушення щодо куріння тільки представникам органів внутрішніх справ. Проте, в п.2 статті 255 КУАП визначено, що такі протоколи можуть також складати посадові особи, уповноважені на те виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад. Громадська організація при складанні протоколу про незаконну торгівлю тютюновими виробами (це займає досить багато часу), може надавати з числа своїх членів необхідних свідків. Громадські організації можуть виконувати пропагандистську та інформаційну роль, друкуючи та розміщуючи попередження про заборону тютюнокуріння і відповідні штрафи за порушення, залучати увагу населення до порушень законодавства. Це вже робиться в Черкасах. Незаконні реалізатори тютюну (бабки) розміщують сигарети для поштучного продажу, цукерки, жувальну гумку на рівні дитячих очей, часто поряд зі школами і поступово втягують все нових споживачів тютюну, виконуючи роль залучення до куріння, делеговану їм тютюновою компанією. При затриманні у них знаходять товарні накладні. Нерідко таки бабки кришуються міліцією. Першу сигарету зазвичай дитина купує саме у бабки. Тому на місці незаконного продажу тютюну організуються акції «Українці вмирають від байдужості», «Робоче місце смерті». В Черкасах впроваджені інші ініціативи з боку громадськості. Календарики з написом «Курити в громадських місцях заборонено, штраф 170 гривень» некурці дарили курцям замість усного зауваження. На вулицях розміщувались під час масових акцій плакати «Питання не стоїть, паління призводить до імпотенції», «Смердить як з котячої дупи». На вході до міського парку розміщена арка з написом великими літерами «Тут палити заборонено». Одним з надбань Черкас є укладання угод між зацікавленими державними та громадськими організаціями про проведення спільних рейдів з визначенням відповідального управління міськвиконкому, дати, часу, місця проведення рейду. Для адміністративного затримання порушників підключається постова служба міліції, а протоколи складають співробітники міськвиконкому.

Виступи представників правоохоронних органів на семінарі свідчать про усвідомлення необхідності виконання контрольних функцій. В Києві в минулому році було складено близько 5 тисяч протоколів про адміністративні порушення, пов’язані з тютюнокурінням в громадських місцях, протягом 5 місяців 2010 року – кількість протоколів перевищила 4 тисячі, тобто виконується пункт 7 ріщення Київради № 246/246 від 18.09.2008 №246 «Про заходи щодо впорядкування тютюнокуріння в місті Києві», який стосується притягнення до адміністративної відповідальності за порушення вимог Кодексу України про адміністративні правопорушення та Закону України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення. Проте, пункт 8 рішення не виконаний. Ним правоохоронним органам рекомендовано розробити програму щодо запобігання тютюнокуріння в місті Києві.